Mulu, Brunei en de weg naar Langkawi - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Corine - WaarBenJij.nu Mulu, Brunei en de weg naar Langkawi - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Corine - WaarBenJij.nu

Mulu, Brunei en de weg naar Langkawi

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Corine

26 September 2008 | Maleisië, Kuala Lumpur

Hallo daar,

De laatste keer schreven we dat we gingen vertrekken naar Nationaal park Gunung Mulu. Dit hebben we ook gedaan en op zaterdagmorgen gingen we met een klein vliegtuigje van Miri naar Mulu. Dit was maar 20 min. vliegen, maar met de boot had het minstens 12 uur geduurd (afhankelijk van de waterstand!)
We sliepen in een lodge met een eigen kamer en we aten wat de pot schafte in het restaurant.
S'middags gingen we gelijk op pad naar de grotten, want daar staat het park bekend om. Na een uur lopen over houten vlonders kwamen we bij de eerste grot aan, de Deercave. Daarna gingen we de tweede grot in die super hoog is, vooral als je vanuit het donker naar buiten kijkt is het een super gaaf gezicht. Ook zitten in deze grotten allemaal vleermuizen die tussen 17 en 18 uur meestal allemaal tegelijk naar buiten komen. Daar gingen we dus op wachten en samen met ons nog zo'n 200 toeristen. Dit park is redelijk toeristisch en we waren dus zeker niet alleen. Ook kwamen we weer een aantal mensen tegen waar we al eerder mee gekletst hadden, dus het was wel gezellig. De vleermuizen kwamen deze avond niet allemaal tegelijk maar in kleinere groepen.
Gelukkig hadden we de grote aantallen al gezien in Guatemala.

De volgende dag gingen we met een longboat op pad. Samen met een groep Malaysiers (allemaal mannen, zo gek als een deur) die op teambuilding waren. Dit was wel lache.
We voeren 20 minuten over de rivier door het schitterende regenwoud, voordat we bij de Windcave en de Clearwatercave aankwamen. Weer ontzettend mooie grotten en na deze bezoeken konden we in het 'clear' water zwemmen. Heerlijk verkoelend. Achteraf hadden we niet hoeven afkoelen, want op de terugweg in de boot barste onze eerste echte moeson los. Wat een water zeg, maar ja, het heet niet voor niks 'rain'forest!
Kletsnat was alles, wat natuurlijk niet echt wilde drogen met 90% luchtvochtigheid. Verder hadden we nog een canopywalk in ons programma zitten en die deden we de volgende ochtend. Dit is een wandeling door de jungle op 20 m hoogte over hangbruggetjes tussen de bomen. Het was erg leuk om de verschillende lagen in de jungle te zien. Aan de grond groeien er veel struiken, waardoor je de boomtoppen niet goed kunt zien en via deze wandeling wel. We hebben alle verschillende soorten hout gezien. Na deze tour kwam er weer zo een bui uit de lucht vallen en de gids was bang dat ons vliegtuig van die middag hierdoor niet zou komen...ohoh..
Gelukkig viel het mee en zo zaten we rond 15.00 uur weer in het vliegtuigje naar Miri.

De volgende dag gingen we op weg naar Brunei. Hiervoor namen we eerst een bus naar de grens, waar we door de douane moesten. Daarna een klein stukje in een bus naar de rivier, die we met een klein bootje overstaken. Toen weer in een bus naar Belait. Vandaar met de bus naar Seria en toen een bus naar Bandar Seri Begawan. Al met al een reis van 5 uur. Brunei is een rijk land en een en al olie, overal staan ja-knikkers, zelfs in de achtertuin van mensen. De hoofdstad is eigenlijk best mooi, zo zijn we bij de grootste moskee van Azie geweest (ook erin!) en hebben we over de 'straten' van een wijk op palen gelopen. Hier wonen de minderheden van de stad. Dit staat in het water en wordt ook wel het Venetie van Azie genoemd. Bootjes varen af en aan en willen je allemaal strikken voor een ronvaart.

Op woensdagavond laat vlogen we uit Brunei weg naar Kuala Lumpur. Op het vliegveld van Brunei hebben we wat gegeten en hebben we ons verbaasd over de gewoonten van de mensen hier met Ramadan. In de fastfood restaurants waren namelijk alle tafels gereserveerd en iedereen bestelde om 18.00 uur al eten wat vervolgens op tafel bleef staan tot het donker wordt (half acht!) Ze vinden het dus normaal om het eten koud op te eten. De mensen die niet in de fastfoodrestaurants aten hadden een koelbox bij zich en spreiden om half acht hun tafelkleed uit op de grond en de hele familie ging eten. Heel bijzonder.
Uiteindelijk waren we pas om 2 uur snachts in een hostel in Kuala Lumpur en gingen we gauw naar bed.

De volgende ochtend wilden we weer vroeg op pad om de bus en de boot naar het eiland Langkawi te halen. Dit was een lange reis. We begonnen met een luxe bus naar Alor Setar (6 uur), toen een taxi naar Kuala Kedah en daar op de boot (1,5 uur) naar Langkawi. Daar zitten we nu in het plaatsje Pedang Cenai in een beachhut met uitzicht op zee. Hier gaan we maar eens even een tijdje blijven en het een en ander bekijken. Even genoeg bussen, boten, vliegtuigen, jungle en taxi's..hahaha!

Oke, nu weten jullie wel weer even genoeg. Nog bedankt voor de leuke reacties en tot de volgende keer.

Doeg

• 26 September 2008 - 16:23

Nathascha:

weer een hele trip achter de rug.
    Gelukkig ben je een waterrat, dus dat beetje regen...wat maakt dat nou uit!
    De foto van de moskee is erg mooi zeg!
    groetjes
    Nathascha

• 26 September 2008 - 19:19

Christa Plazier:

He Corine,

Ik kwam vanavond je moeder tegen in de supermarkt ze vertelde me dat je nu een getrouwde vrouw ben, gefeliciteerd voor jullie beide.

• 26 September 2008 - 22:59

Kim Veldman:

hey jullie,

zie dat jullie het goed naar jullie zin hebben. Heel veel plezier nog de komende weekjes!!

• 27 September 2008 - 15:12

Juud En Jord:

Hoi Tom en Corine

Mooie verhalen om te lezen. Jullie zijn wel weer wat ervaringen rijker!
    Veel plezier nog.

gr juud en jord

• 28 September 2008 - 14:09

Rianne:

Om jaloers van te worden, al jullie verhalen! ;)
    Geniet van jullie tijd daar!

Groetjes,
    Rianne

• 28 September 2008 - 14:58

Pauline:

Hi Corine en Tom,

Superervaringen daar zo te zien en lezen!! Hier alles goed, druk bezig met kinderkamertjes enzo :-)

Liefs

• 02 Oktober 2008 - 05:43

Marielle:

Druppel druppel, de jaloezie druppelt er bij mij af!! Fantastisch!!
    Hier is ook alles goed!! Bijna net zo spectaculair als bij jullie: Slapen, boeren, poepen, af en toe huilen, beetje spugen en gebroken nachten!! Maar wel genieten!!!

Tot snel!!!
    XXX