Tikal en Rio Dulce - Reisverslag uit Río Dulce, Guatemala van Corine - WaarBenJij.nu Tikal en Rio Dulce - Reisverslag uit Río Dulce, Guatemala van Corine - WaarBenJij.nu

Tikal en Rio Dulce

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Corine

01 Augustus 2008 | Guatemala, Río Dulce

Hallo allemaal,

We zijn weer in bewoonde wereld aangekomen na 3 dagen in de jungle. We zijn niemand tegen gekomen en zaten echt in de middle of nowwhere.

De tocht begon op maandagochtend met een ontbijtje en daarna met een jeep naar een klein dorpje Del Cruce. Daar stond een gids met 2 paarden op ons te wachten, zodat alle etenswaren en onze tas opgeladen kon worden. Dit ging op het dooie gemakje en wij hebben het dorpje eens bekeken. Rond half 10 liepen we eindelijk weg richting de jungle. De eerste 2 uur was de omgeving nog vrij open en bergachtig waardoor het erg warm en zwaar was om te lopen, maar bij de grens van het nationaal park kwamen we iets meer in de schaduw. Vanaf die grens was het nog 4 uur verder lopen naar het basiskamp waar we zouden slapen. Onderweg zagen we kleine nieuwschierige aapjes en veel muggen en horzels (hier blijkt Tom allergisch voor te zijn, want zijn hele hand werd dik).
Eenmaal in het kamp troffen we een rieten dak aan met een hangmat eronder en een ander dak met een betonnen aanrecht waar vuur op gestookt werd om eten te maken. In een ander hutje was een wc en er was zelfs een douche van het regenwater wat opgevangen werd. Het eerste beest dat we zagen was een schorpioen, dus onze schoenen hebben we maar niet uitgedaan. Erg op ons gemak waren we nog niet, maar dat kwam later helemaal goed toen we eraan gewend waren en we zagen dat de gids heel schoon was tijdens het eten bereiden etc..
We aten groentensoep met aardappels, rijst en wortels erin en we kregen water met een zakje zoetstoffen erin als limonade. We sliepen in een tentje dat ze opgezet hadden onder het rieten dak en in het tentje lag een schuimrubbermatje. Het lag wel een beetje hard, maar in principe wel mug-en ander ongedierte vrij.
De volgende dag gingen we naar de maya-ruines van el Zots. Deze zijn nog helemaal onaangeraakt en de tempels zijn dan ook bijna niet te zien, zo ver zitten ze onder de bomen. Toch konden we op de hoogste tempel klimmen en vandaar hadden we een heel gaaf uitzicht over de toppen van de bomen naar de hoogste tempel van Tikal (heel in de verte).
De rest van die dag rustig aangedaan, want het was erg warm om iets anders te doen. Dus lagen we in een hangmat een beetje te kletsen.
Smiddags nog naar een ander uitzichtpunt geweest wat nog hoger was, dus ook lekker stijl om naar boven te lopen in de warmte. We waren lekker bezweet toen we boven kwamen.

Na het eten gingen we op tijd naar bed, want de derde dag zouden we erg vroeg opstaan en een zware dag tegemoet gaan. Doordat het regenseizoen is kun je namelijk niet bij het 2de slaapkamp komen en moet je dus de afstand naar Tikal in een dag afleggen en omlopen dwars door de jungle heen ipv over een weggetje.

Na een ontbijtje met cornflakes gingen we idd om 5.30 uur sochtends lopen. Dan is het nog niet zo warm en konden we lekker doorlopen. Het pad ging idd over in rimboe en toen wist alleen de gids nog waar we liepen en waar we heen moesten. We gingen onder boomstammen door, tussen de lianen etc... Erg zwaar lopen hoor! Maar na 30 km kwamen we aan in Tikal en bleek dat we het toch snel gedaan hadden, want we hadden er maar 6 uur over gedaan ipv 8. Onze kleren waren ondertussen zeiknat van het zweet en toen ik mijn lange broek afritste, bleek dat die broek en muggenspray niet geholpen hadden tegen de muggen. Ik zat er helemaal onder. Van mijn enkels tot aan mijn billen!!!!Grrrr...
Toen hebben we in Tikal rondgekeken (is nog best groot) en alle maya-tempels bekeken en de muurschilderingen gezien. Het was erg indrukwekkend en gaaf om gezien te hebben. Toch zijn we om 15.00 uur naar een bus gegaan, want de voeten wilden niet meer lopen....zo moe...!
Weer terug naar Flores met de bus en daar nog een nachtje in het hostal Los Amigos geslapen.

Op donderdag zijn we met de bus naar Rio Dulce gegaan en daar zitten we nu op internet. (een cafe´tje naast Sundog´s Dennis/Natas)
De rivier ziet er erg gaaf uit en overal liggen zeilboten en langs de kant zijn hotels en cabanas op het water. In een van de hostels in een zij arm van de rivier hebben we afgelopen nacht geslapen en vandaag gaan we op weg naar het meer van Itzabal (de rivier komt hierin uit).

Groetjes Tom en Corine

• 01 Augustus 2008 - 17:51

Marian:

Hoi, hoi

Jullie zijn dus weer in de bewoonde wereld. Waren jullie maar met z'n tweeen met de gids of was de groep groter en hadden de paarden alle bagage.
    Tom is inderdaad denk ik allergisch voor steken. Als hij samen met Joan in de tent lag, dan kwam Tom de volgende dag onder de muggenbulten naar buiten en die keer dat je met Jord onder een klamboe sliep in Thailand toen werd jij ook gestoken, dus je weet niet beter. Gaat het wel goed met je hand?
    Had je je wasmiddel ook mee en wat was de eerste keus, de kopjes of ....?
    Hadden jullie alle bagage mee of konden jullie wat achterlaten in het hostel.
    Is de rugzak nog wel een beetje te dragen Corine of is het erg zwaar. We zijn benieuwd. We hebben hier al een paar dagen lekker weer, lekker naar het strand geweest. Heel veel succes verder en liefs van Piet en Marian.

• 02 Augustus 2008 - 05:24

Dennis, Natas:

hoi!!wat een leuk idee dat jullie nu in de rio dulce zitten zeg!daar hebben we toch een mooi poosje rond gezworven. ik denk dat idereen daar kim en debby nog goed kunnen herinneren.wij brachten heel veel tijd door bij Bruno's.dat is een restuarant/appartementen waar idereen hun dinghy(bijbootje)aanmeert.als je er nog heen gaat doe dan steve maar de groeten.(manager)wij hebben daar ook een aantal nachten geslapen. prijs was goed te doen,en ze hebben ook een zwembad!(er is ook internet)aan de overkant is het er ook erg mooi bij tixhas?je spreekt tihas uit. . wel wat duurder, maar ook even lekker luxe met een prachtig zwembad.(aanrader)ze doen er ook leuke tochten met paarden, als je van paardrijden houdt.
    als je nog in sundog komt doe dan babette en haar vriend maar de groetjes van ons. dat zijn de nederlandse eigenaars van het tentje. wel aardige lui van onze leeftijd.kun je best gezellig zitten hoor daar aan de bar. kim en debby zetten het tentje altijd in een know time op zijn kop!verder zijn we best wel jaloers hoor dat jullie daar zitten, desondanks de muggen!!!nou nog heel veel plezier daarzo.

groetjes Dennis, natas +kids.

• 03 Augustus 2008 - 20:49

Tante Marion:

Ik geniet van jullie mooie verhalen. Spannend wat jullie meemaken. Zal je voorzichtig doen? Pas mama nog gesproken. Heel bezorgd en trots vertelde ze over jullie grote reis en nu ik het allemaal lees begrijp ik dat jullie enorm genieten. Ik wens jullie noge een hele fijn tijd en zal graag weer lezen! XX

• 04 Augustus 2008 - 08:35

Remco:

Wow, heel erg gaaf zeg!
    Die maya-tempel ziet er erg mooi uit. Ook bijzonder om zo door de jungle te trekken.

Veel plezier verder!

• 04 Augustus 2008 - 16:54

Andrea:

Hoooii! Heb net al jullie verhalen gelezen! Het klinkt allemaal super en ook wel spannend af en toe :). Mooie foto's ook!
    Have fun!! xx

• 05 Augustus 2008 - 14:44

Gratias Bewoners:

Hallo hier een berichtje van ons.
    Het is heel erg leuk om jullie verhalen te lezen wat jullie daar
    allemaal ondernemen.
    Zo in de jungle is toch wel een hele ervaring,niet voor te stellen wat dat in het echt is. Daarom vinden we het heel leuk jullie verhalen te volgen.Gaat de tijd voor jullie net zo snel als hier in Holland? Hopelijk niet want dan is het zo weer voorbij. We wensen jullie nog veel plezier en geven nog wel een keer reactie.

• 07 Augustus 2008 - 08:49

Marielle:

Jullie hebben dus ook ongegeneerd ruzie ENZO kunnen maken, want er was voor de rest niemand in de buurt (gaan ze kletsen met elkaar..............ik had het wel geweten!) :-)
    Nee hoor luitjes, jullie genieten met overgave en ik geniet van jullie verhalen (met een lichte jaloezie hoor)
    Hier is voor de rest nog alles rustig nog ongeveer 3 weken te gaan (volgens het boekje dan) Maar ik ben nu bij de wel bekende laatste loodjes aangekomen, nou die zijn inderdaad aan het gewicht hoor!! Het hele huis is nu aan kant, trap is ook nog op het laatste moment geschilderd en het wiegie is opgemaakt........dus we zijn er helemaal klaar voor!!
    Jullie nog lekker verder genieten zowel van elkaar als van het land!!! en overstelp ons met verhalen en foto's....fantastisch!!

Veel liefs van Jörgen en Marielle