Vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Corine - WaarBenJij.nu Vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Corine - WaarBenJij.nu

Vrijwilligerswerk

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Corine

04 Juni 2008 | Brazilië, Rio de Janeiro

Bom dia! (goedemorgen)
Op maandag heb ik algemene informatie gekregen van Priscilla, zij vertelde me hoe het openbaar vervoer werkt en wat je wel en niet kan doen hier. Daarna ging ik met haar mee naar het andere vrijwilligershuis, wat eigenlijk een hostel is. Ook andere vrijwilligers ontmoet, was erg gezellig daar. Ze hebben een heerlijke binnenplaats met hangmatten en banken enzo. In mijn appartement is alleen een klein balkonnetje. Diezelfde middag ging ik met Priscilla kennis maken op het circus project waar ik vrijwilligerswerk ga doen. Het is een project voor kinderen uit de sloppenwijken (favela~s), maar het staat aan de rand van het centrum. Het is een grote circustent waar de kinderen leren op trampoline springen, koprollen maken etc. Halverwege is er tijd voor een kringgesprek, waar ieder de kans krijgt te vertellen wat hem dwars zit. Maandagmiddag hebben we alleen gekeken en gewacht op de coordinator, Venice, maar die kwam uiteindelijk helemaal niet. Dus toen alles doorgesproken met Princilla. Zij spreekt alleen geen engels dus was ik blij dat Priscilla voor mij vertaalde. Ik verstond er wel wat van, maar terug praten gaat niet.
Het is de bedoeling dat ik aan het einde van de drie weken een activiteit voor de kinderen organiseer, maar hoe en wat, nog geen idee. Eerst maar eens een week meekijken.

Ik zit in een app in de wijk Santa Teresa en vanaf daar neem ik een geel trammetje (zoals in San Francisco) om de stijle bergen of te gaan naar het centrum. In het centrum neem ik metro en na 4 haltes kom ik bij het circusproject. Een hele tour dus, en het openbaar vervoer is niet eens erg goedkoop.

Verder wordt het al om 17.00 uur donker, want het is hier winter. Maandag was het dan ook bewolkt en dinsdag 26 graden en vandaag weer bewolkt.

Maandagavond in het andere vrijwilligershuis geweest en gezellig aan de wijn gezeten en salsales gehad van een vrijwilligster uit Canada.

Dinsdag had ik portugese les, erg moeilijk! Ben bang dat ik het niet leer in drie weken, maar goed ik probeer het want op het project spreekt bijna niemand engels.
Na de les naar het centrum gegaan en daar rondgekeken. Erg druk, veel winkels en veel hoge kantoorgebouwen. Het strand heb ik nog niet gevonden en voor copacabana beach moet ik nog een half uur verder met de metro. Daar heb ik dus iets meer tijd voor nodig.

Toen naar het project, waar op dinsdag en donderdag de ouderen en meer gevorderden trainen. Deze week kom ik ook bij deze groep kijken en kennismaken en volgende week alleen bij de kleintjes helpen. Was erg gezellig, er is nog een vrijwilligster, Kelly, uit California en zij kan voor mij vertalen. Wel zo fijn!

Van Venice kreeg ik een kaartje voor dansvoorstelling in het theater voor die avond. Erg leuk, dus ik savonds met de taxi naar het theater en daar vond ik ook Kelly. De dansshow was erg gaaf, allemaal sociale projecten in de favela~s die in deze tour de kans kregen om op te treden. Toen weer met de taxi terug!
Eenmaal terug was ik wel moe van een dag vol nieuwe indrukken dus dook ik lekker in bed.

Vandaag, woensdagmorgen, wilde ik eigenlijk naar copacabana gaan maar het is toch een beetje ver denk ik. En eigenlijk wil ik zo eerst kijken in het andere vrijwilligershuis of er niet iemand mee wil..is wel zo gezellig. In dit app. woont alleen nog een amerikaanse jongen, Lyn, maar hij is een beetje apart. Krijg er niet echt hoogte van.

Maar goed, het is al een lang verhaal geworden dus ik stop maar eens. Foto~s kan ik helaas niet toevoegen, want ik ben het kabeltje vergeten en je kunt niet je SD kaartje in deze pc stoppen. Dus die houden jullie nog te goed.

Tot later!

  • 04 Juni 2008 - 14:32

    Rianne:

    Hey!

    Super om je verhalen te lezen!! En de foto's, die zie ik zeker graag nog eens :) Klinkt wel echt heel erg leuk wat je daar aan het doen bent... kan ik niet even langskomen? ;) Jammer dat het weer niet zo goed is, maar hier in NL is het ook aardig bewolkt. Moet je iedere dag werken? En hoe vaak krijg je Portugese les?
    Heej, ontzettend veel plezier nog, en ik blijf je volgen hoor!

    Liefs,
    Rianne

  • 04 Juni 2008 - 15:17

    Tom:

    hoi,

    nou alles gaat goed als ik dat zo allemaal lees, je hebt alweer een hoop meegemaakt, kun je niet wisselen van appartement naar hostel, is misschien veel gezelliger, ik hoor je wel of lees het wel.

  • 05 Juni 2008 - 08:06

    Pauline:

    Hi Corine,

    Klinkt goed allemaal! En misschien ist idd leuk als je naar dat andere huis mag, is wel gezelliger idd.Portugese les, pfff, moeilijk zeg :).... succes ermee... en geniet ervan daar.

    Liefs

  • 05 Juni 2008 - 13:20

    Eelco En Petra:

    Hey Corine,

    Leuk om te lezen wat je meemaakt, misschien foto's met bluethoot overzetten?
    Wij zijn weer vertrokken uit Sète, was erg mooi allemaal alleen wel heel vieze lading.
    Heel veel succes verder, we zullen je volgen op je weblog!

    Liefs vanaf MS Vincita

  • 05 Juni 2008 - 14:40

    Dagmar:

    he corine
    echt super gaaf om te lezen blij dat je het naar je zin hebt.
    heel veel plezier en verzin maar een leuke activiteit. dikke kus dagmar

  • 06 Juni 2008 - 15:19

    Nathascha:

    ben erg benieuwd naar die foto's! maar goed die zien we wel als je thuis bent!
    sterkte met je portugees... ik snap dat het moeilijk is. maar goed door het te proberen leer je het meeste!
    ga nog even je andere bericht ook lezen, want had even geen tijd. 2 juni zijn de pups geboren had het even erug druk!
    groetjes
    Nathascha

  • 06 Juni 2008 - 19:48

    Papa En Mama:

    hee griet ik lees dat alles goed gaat daar wanneer kunnen we je bellen ?sms maar ff!?Wij zijn inmiddels aangekomen op Kreta

    kus doei doei

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Rio de Janeiro

Brazilië

Vrijwilligerswerk in Brazilië van Corine

Recente Reisverslagen:

23 Juni 2008

weer thuis

22 Juni 2008

bericht uit Portugal

21 Juni 2008

vertrek

19 Juni 2008

woensdag en donderdag

17 Juni 2008

Laatste weekje
Corine

Actief sinds 11 Mei 2008
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 42926

Voorgaande reizen:

15 Juni 2014 - 29 Juni 2014

Op werkreis naar China

01 Juni 2008 - 12 Oktober 2008

Guatemala, Maleisië en nog veel meer.

02 Juni 2008 - 23 Juni 2008

Brazilië

Landen bezocht: