bericht uit Portugal - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Corine - WaarBenJij.nu bericht uit Portugal - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Corine - WaarBenJij.nu

bericht uit Portugal

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Corine

22 Juni 2008 | Portugal, Lissabon

Hallo allemaal,

Ik had beloofd mijn laatste dagen in Rio nog te beschrijven. Dus bij deze.
Ik ben intussen al naar Lissabon gevlogen en hier moet ik me 7 uur zien te vermaken op het vliegveld!!!! Hoe, weet ik nog niet.

Maar in ieder geval heb ik afgelopen vrijdag mijn activiteit uitgevoerd op het circusproject. Het was lastiger dan gedacht, want de aandacht van de kids was erg moeilijk vast te houden. Vooral nadat ze afgelopen woensdag die uitvoering hadden gehad en het was erg warm. Eerst heb ik een spel met ze gedaan; een soort stoelendans, alleen heb ik de stoelen vervangen door drie mensen die een kring vormen. Voor we begonnen vroegen we aan de kids welke namen de cirkels moesten krijgen. Een plaats die ze leuk vonden of veilig vonden. Het werden dingen als het park, het circusproject, het strand etc. Toen ging de muziek aan en danste iedereen in het rond. Zodra de muziek stopte moest iedereen zo snel mogelijk in een cirkel gaan staan. Na elke ronde liet ik een cirkel afvallen en moesten ze dus met steeds meer kinderen in minder cirkels. Aan het einde moesten ze met zijn allen in 1 cirkel en konden ze hun circusvaardigheden en samenwerkingsvaardigheden gebruiken. Jammer genoeg kon ik het zelf niet goed genoeg uitleggen in het Portugees en een leraar deed dit voor me. Hij veranderde in de uitleg een paar dingen, waardoor het spel toch een beetje anders verliep. Maar iedereen had wel lol aan het einde van het spel.
Daarna heb ik ze over Sinterklaas verteld (dit heb ik wel zelf in het portugees gedaan, met behulp van een wereldkaart, fotoºs, een sintboek etc). Het was moeilijk om alle kids stil te krijgen en uiteindelijk heb ik het voor een kleinere groep gedaan, die geintereseerd waren. Zij hebben ook hun wensen en dromen voor een betere wereld op papier geschreven of getekend. Erg leuk om te lezen.
Na alle activiteiten heb ik alles geevalueerd met de coordinatoren en we kwamen tot de conclusie dat 3 weken te kort zijn om de kids en het project goed genoeg te leren kennen om een juiste activiteit te ontwikkelen, het liefst samen met de kids.

Na deze drie weken ben ik tot de conclusie gekomen dat het circusproject goed is voor de kids uit de favelaºs, ze kunnen lekker hun energie kwijt en leren onbewust om door te zetten, dingen te leren, samen te werken etc. Het is goed dat ze vaste leraren hebben op het project, waardoor het gecontinueerd wordt. Maar het wordt hierdoor wel lastiger voor vrijwilligers om echt iets te kunnen doen. Ik ben blij dat ik het project van zo dichtbij heb kunnen meemaken en ik kan nu zeker aan anderen vertellen waarom het belangrijk is dat er sportprojecten zijn in dergelijke steden. Maar een echte bijdrage kun je als vrijwilliger niet leveren. Tenzij je specifieke kennis hebt over een onderwerp, maar dan nog is de vraag of de kinderen daar naar willen luisteren. Ze willen namelijk erg graag circusdingen doen, want leren doen ze ºs ochtends al op school.

Het was dus een hele ervaring. Erg leuk om de kids te leren kennen, om te zien in wat voor omgeving ze wonen (in de sloppenwijk)en om te zien wat het circusproject met ze doet. Ook het portugees leren was een hele uitdaging, wat vooral in het begin lastig was. Maar na 3 weken kan ik wel uit een gesprek opmaken, waar het om draait. Zoals bijvoorbeeld bij die evaluatie. Ik heb ze verschillende dingen mee kunnen geven voor de volgende vrijwilligers etc.

Vrijdagavond heb ik al mijn spullen bij elkaar gezocht en geprobeerd in mijn tas te krijgen. Waarom past het er op de heenweg altijd wel in en op de terugweg niet? Maar goed, flink gepropt en het paste.
Zaterdagochtend wilde ik graag nog even naar het strand om mijn verblijf in Rio in stijl af te sluiten. We (Asley, Jaimey en ik) zijn om 8.30 uur richting strand vertrokken (we waren er pas om 10.00 uur, zo groot is Rio en doordat de bussen geen vaste vertrektijden hebben duurt het allemaal erg lang) daar heerlijk in het zonnetje gelegen, nog een duik genomen en bij een surfwedstrijd gekeken van profesionals en van een project voor kids uit de favelaºs. Om 12 uur terug gegaan richting het appartement, zodat ik nog effe kon douchen en de laatste spulletjes kon pakken. Om 14.30 uur kwam de taxi mij ophalen om me naar het vliegveld te brengen. Het was nog even haasten, want het trammetje naar Santa Tereza zat echt stampvol met toeristen waardoor die niet zo hard ging. Maar ik was op tijd.

Afgelopen nacht dus in het vliegtuig doorgebracht, waar ik eigenlijk niet echt geslapen heb. Hier in Portugal is het nu 8.30 uur, maar voor mijn gevoel is het nog Rio tijd en dat is 03.30 uur snachts!

Bedankt voor al jullie leuke reacties op mijn Rio verhalen en ik spreek jullie allemaal snel weer.

Chau!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Lissabon

Brazilië

Vrijwilligerswerk in Brazilië van Corine

Recente Reisverslagen:

23 Juni 2008

weer thuis

22 Juni 2008

bericht uit Portugal

21 Juni 2008

vertrek

19 Juni 2008

woensdag en donderdag

17 Juni 2008

Laatste weekje
Corine

Actief sinds 11 Mei 2008
Verslag gelezen: 195
Totaal aantal bezoekers 42942

Voorgaande reizen:

15 Juni 2014 - 29 Juni 2014

Op werkreis naar China

01 Juni 2008 - 12 Oktober 2008

Guatemala, Maleisië en nog veel meer.

02 Juni 2008 - 23 Juni 2008

Brazilië

Landen bezocht: