woensdag en donderdag - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Corine - WaarBenJij.nu woensdag en donderdag - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Corine - WaarBenJij.nu

woensdag en donderdag

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Corine

19 Juni 2008 | Brazilië, Rio de Janeiro

Hallo allemaal,
Woensdagochtend heb ik het parque das ruinas bezocht wat in dezelfde wijk is als waar mijn appartement is, namelijk Santa Tereza. Het is een ruine van een huis waar een vrouw woonde die bekend is geworden omdat ze altijd geweldige feesten gaf voor de jetset. Niet zo een bijzondere geschiedenis dus, maar de ruine was leuk om te zien en vanaf de top van het huis had je een mooi uitzicht over de wijk en de stad.

Verder was het woensdag erg spannend voor de kids van het circusproject, want ze gingen optreden. Vanaf 13.00 uur werd er druk gewerkt aan make-up, kleding en haar en de laatste pasjes bijgeschaafd. Er kwamen allemaal ouders, broers, zussen en een aantal schoolklassen kijken.
De kinderen waren zo schattig met hun circuspakje aan en glitters in de haren...Om 14.30 uur starte de show en iedereen was er klaar voor.
Achter het doek was een hoop gegniffel en geklets van de zenuwen, maar gelukkig mochten de kleintjes als eerste. Ze deden alsof ze buitenspeelde en toen kwamen er twee kinderen op stelten aan gevolgd door een vuurspuger, jongleerder etc die vroeg of de kids ook circus wilde leren. Dat wilde ze wel en toen ging iedereen al zingend af. Verder waren er optredens aan de trapeze, in de ring solo en duplo, aan het touw/lint en acrobatiek. Alles met gezellige muziek erbij maakte dat het een heel feestje was. Felicia had veel filmpjes gemaakt, want foto~s waren erg donker. Dus ik ben nu aan het proberen haar filmpjes te uploaden op mijn hyves. Het lukt nog niet helemaal, maar hopelijk later of morgen wel.

Savonds hadden we een BBQ met alle vrijwilligers en dat was erg gezellig.

Vandaag trainden de ouderen op het project en ben ik niet geweest. Ik ben met een andere vrijwilligster, Zora, mee geweest naar haar project in een favela hier vlakbij. Zij heeft daar een groepje kinderen die ze engels geeft en waarmee ze knutselt elke middag. Die kids gaan sochtends naar school, maar smiddags hangen ze een beetje rond. De favela zelf gaf me eindelijk een compleet beeld over waarom al deze sociale projecten wel belangrijk zijn voor de kinderen hier. Als je ziet hoe ze daar wonen! En vooral hoe men daar met elkaar omgaat. Aan de ene kant heel vriendelijk en behulpzaam, maar ook erg grof en brutaal tegen elkaar. Echt de sterkste is de baas daar. Verder kan het er gevaarlijk worden als 2 rivaliserende favela~s de strijd met elkaar aan gaan om meer grond te veroveren. Dan is niemand veilig en als de bende van jou favela verliest ben je officieel dakloos. De huizen zijn niet heel erg armoedig, omdat ze gebouwd worden van stenen en beton afvalmateriaal, maar de huizen worden wel op hele stijle bergen gebouwd. Overal lopen dan ook smalle straatjes en trapjes heel stijl langs de berg. Water en electriciteit worden afgetapt aan het begin van de wijk en vertakken zich zo naar elk huis. Ook heeft men een kunstproject in deze favela opgezet om toeristen te trekken en zo geld te verdienen. Ze hebben de favela in het klein na gemaakt, met speelgoed auto~tjes en mini geweertjes etc. Heel grappig om te zien. De kinderen spelen daar heel vaak mee en dan spelen ze oorlogje de politie tegen de favela~s
...bmmm...bmmm...deng...deng...gaan de geweren.

Vanavond lekker relaxen en alles klaar maken voor morgen, aangezien ik dan mijn activiteiten ga doen op het circusproject. Eerst mijn Sint verhaal en daarna een coooperatief spel. Ben benieuwd hoe het gaat lopen....

Doeg
Ps; ik heb 2 nieuwe foto~s op deze pagina gezet, meer ging niet want het internet was zo traag...!

• 20 Juni 2008 - 07:40

Pauline:

Hi Corine,

Wauw wat een verhalen, duurde ff om alles bij te lezen :-)! Leuke foto's ook... Succes vandaag met je NL'se activiteit.
    Kijk je daar trouwens ook EK? Dat is hier in Nl nu helemaal 'hot'. Zaterdag kwartfinale :-)
    Wanneer vlieg je eigenlijk weer terug?

Liefs, Pauline

• 21 Juni 2008 - 09:31

Eelco En Petra:

Hey Corine,

Als het goed is kom je vandaag terug naar Nederland. Is het goed verlopen met je activiteiten? Kun je nog laten weten hoe laat je aankomt op Schiphol? Papa en mama gaan woensdag met de boot over naar Italië dus komen ook terug. Nou, hopelijk lees je dit nog en anders horen we je, veel liefs,