vervolg werkreis - Reisverslag uit Yichun, China van Corine - WaarBenJij.nu vervolg werkreis - Reisverslag uit Yichun, China van Corine - WaarBenJij.nu

vervolg werkreis

Door: tom

Blijf op de hoogte en volg Corine

26 Juni 2014 | China, Yichun

Hallo,
Afgelopen woensdag inderdaad begonnen met het uitzetten van de buitenring, door de punten dan maar op de betonnen fundering aan te geven. De buitenring ligt zo laag dat uitvullen geen optie is, de staanders worden verlengt met een maat die ik opgeef en als de wielerbaan staat word de fundering opgehoogd tot onderkant staanders door de aannemer. Omdat er regen verwacht werd, s ’morgens eerst het rondje gelopen om daar waar de punten komen te markeren met verf, dit gaat namelijk niet met regen. Ook gelijk de punten van de voetplaten van de binnenring gemarkeerd. En wel hoor, voor de eerste regenbui was dit klaar.
Middag- en avondeten doen we tegenwoordig bij de Chinese werknemers in hun appartement, altijd warm eten van rijst en vlees, vis of ei. Ik ben druk aan het oefenen met stokjes en dit gaat al aardig. Na het middag eten opnieuw naar de bouwplaats om de exacte punten in te krassen. De timmerlieden kunnen nog niets omdat het materiaal er nog steeds niet is, dus hebben ze mij geholpen en om zes uur stond alles erop. Al met al die dag met zij drieën toch totaal 760 punten uitgezet, dat is niet verkeerd.
Gelijk daarna weer eten bij de Chinese werknemers in het appartement. Het transport van de containers staat nog steeds bij de douane, maar er is goede hoop dat er morgen ochtend nieuws is dat ze er toch aankomen. Voor donderdagochtend negen uur horen we of het op transport onderweg is. Anders gaan we zelf hout, gereedschap en pluggen halen op kosten van de aannemer.
Dit laatste was dus het geval, we hebben zelf deze morgen gereedschap en hout gekocht (en dit was ook weer een geweldige ervaring!). Alleen zijn er nergens slagpluggen te krijgen. Geen probleem, doen we het toch anders. Maar er was gewoon niets verkrijgbaar om een plaat hout goed op beton vast te krijgen. Wel in Harbin, 350 kilometer verderop. Daar hebben ze goede pluggen, dit komt morgen met de post. Het water komt ondertussen met bakken uit de lucht dus kunnen we deze middag toch niets meer doen. Later op de dag nog even de stad in geweest en voor de afwisseling van het eten even een pizza gehaald.
Vrijdag gaan we weer verder als de pluggen er zijn. Dan kunnen de platen hout op de binnenring en kan ik daarop weer een rondje uitzetten, dan zou mijn werk erop zitten. Hopelijk komt in ieder geval zaterdag nog het hout en de materialen, zodat ik nog kan helpen met het plaatsen van een paar spanten. Want de bouwplaats ziet er nu nog steeds hetzelfde uit.
Het eten met stokjes gaat al beter, aan het begin van de week is er gezegd dat, wanneer je een rijst korrel in de lengte kan oppakken, je dan twee gouden stokjes hebt verdient! Laat mij dat nou vanmiddag toch lukken!!, maar ook van deze afspraak kunnen ze zich niets meer herinneren.

Groet Tom

P.S.
De laatste berichten zijn dat het transport vrijdag avond/nacht aankomt, dus kunnen we zaterdag toch nog volop aan de slag!

• 27 Juni 2014 - 10:45

Jeroen:

Hey Tom,

Het is toch altijd anders als je verwacht :-) als ik naar de foto in de 'bouwmarkt' kijk, heb ik een déjà vu met Omsk. Hoop dat je nog wat ziet van de baan die gebouwd wordt, is een mooi gezicht om de baan te zien groeien.

Groeten aan de rest daar.

Zie je maandag!

Groet Jeroen

• 27 Juni 2014 - 14:18

Martijn:

Hee Tom,

Leuk om te lezen! Veel succes nog de laatste paar dagen!

Groeten Martijn